Forum

Boegschroef Hanse j...
 
Meldingen
Alles wissen

Boegschroef Hanse jachten

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
731 Bekeken
(@fwsl)
Lid Moderator
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Vetus boegschroef BOW PRO volledig proportionele borstelloze thruster 65 kgf in 2019 in laten bouwen maar ook het nodige zelf gedaan.

Boot Hanse 370.

Tunnel is geplaatst strak voor de watertank. Boegschroef voorzien van Joystick met hold functie. Laatste houdt in dat je de boegschroef proportioneel in kan stellen (toerental is rustig op te voeren) en deze stand vast kunt houden met druk op knop. In een sluis kun je dan bijvoorbeeld na het vastmaken van achterlijn naar voren lopen. Boegschroef blijft zijn werk doen. 

Info Vetus: BOW PRO boegschroeven zijn voorzien van bewezen inductietechnologie. Hierdoor is het gebruik van koolborstels overbodig geworden, met als resultaat dat de boegschroef zeer stil is en een ongelimiteerde* run-time heeft. De (AC) inductiemotor wordt aangestuurd door de VETUS MCV motorcontroller. Deze in-huis-ontwikkelde motorcontroller kan overweg met zowel 12 V als 24 V, waardoor deze boegschroeven voor bijna iedere boot geschikt zijn.

* De capaciteit van de accu’s is de enige beperking op de run-time van de boegschroef

Ervaring tot nu toe: Zondermeer zeer positief. Redelijk geruisloze boegschroef. Bij rustig opvoeren van toerental geen cavitatie geluiden.

Eventueel foto materiaal beschikbaar van de inbouw. 


   
Citeren
(@diffelen)
Lid Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 21
 

Dank voor derze nuttige informatie.


   
BeantwoordenCiteren
(@admin)
Lid Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 6
 

Ons lid Richard Oets heeft ook een boegschroef laten plaatsen.

De achtergrond info incl. enkele foto’s inzake de boegschroef voor een Hanse 37 samen met een beknopte  samenvatting wat Yacht Fit heeft uitgevoerd.

  • De elektromotor is van een zwaarder kaliber op advies monteur. Zie ook het overzicht.
  • Dan, de installatie wordt vóór de watertank ingebouwd. Daartoe moet wel een luik in de bedbodem worden gezaagd om er goed bij te kunnen.
  • Dat is allemaal weer keurig aangehecht en verstevigd incl. uitgezaagde luik dat er met 1 handgreep nu weer  uit kan worden getild voor evt. onderhoud.
  • Ook de 80 A accu is vóór de watertank naast de motor ingebouwd. Dat past allemaal keurig.
  • De tunnel ligt vlak op de kielbalk en daarmee voldoende diep zodat er geen “lucht wordt gehapt”
  • De bediening is met 2 knoppen voor L & R op de stuurwielconsole ingebouwd aan weerszijden van de ( Simrad-) plotter en zeer gemakkelijk te bedienen.
  • Zou je dat overwegen dan is Eembrugge eenvoudig toegankelijk vanuit Randmeer de Eem opvaren en vlak onder de A-1 ligt de haven

Tenslotte, wij zijn méér dan tevreden met de zorgvuldige inbouw, de werking is storingsvrij en tja . . . bij afvaart met een dikke 15+  knopen dwarswind en sluizen etc. is dat heerlijk manoeuvreren, gelijk wij de eerste  auto’s met stuur-/ en rembekrachtiging ook als luxe hebben ervaren, inderdaad het kan ook zonder maar als je bent gewend.  .. etc. !

Als er vragen zijn kan je gerust bellen op 06-22.695.209. no problem

Dit bericht is gewijzigd 2 jaar geleden door Rainier de Groot

   
BeantwoordenCiteren
Deel: