Vorig jaar kreeg ik problemen met de service accu's van onze Hanse 385 uit het jaar 2016. Aangegeven werd dat de AGM service accu's op waren en vervangen moesten worden (snel na 6 jaar). Service accu's zijn vervangen in september vorig jaar. Boot heeft van de winter binnen gelegen waarbij deze 1 keer per maand aan de stroom is gelegd. Echter in het voorjaar kreeg ik te horen dat service accu's niet goed meer waren!!?? Leverancier die de accu's geleverd heeft zegt dat de accu's van de winter te diep zijn ontladen. Botenstalling zegt dat boot 1 keer per maand is opgeladen en doorgemeten (schema hiervan is mij toegestuurd). Kortom ik kan niet bewijzen wie gelijk heeft. Besloten om het dit jaar nog met de accu's door te varen. Wel lekstroom laten meten. Bleek dat er bij alles uitgeschakeld er 0.25 ampere lekstroom loopt (0.1 ampere van de marifoon handheld (loopt buiten de hoofdschakelaar om, dus altijd de handheld in de winter uit de oplader verwijderen) en 0.15 van de Mastervolt Magic 12/20-20 Automatische acculader die geplaatst tussen de service accu's en de boegschroef accu). Deze Mastervolt zorgt ervoor dat boegschroefaccu altijd op spanning blijft en dus de service accu's leeg kan trekken??
Inmiddels de mastervolt laten vervangen door een Citrix relais (zelfde als die zich bevindt tussen de service accu's en de startaccu met lekstroom van 0.004 ampere.
Heeft iemand van jullie dezelfde problemen gehad met de service accu's in een Hanse 385? en kan iemand mij vertellen wat de functie was van die Mastervolt Magic 12/12-20? Zou wel nog zinvol zijn als deze zich bevond tussen service en startaccu.
Ad Braam; Earwen
Hi Ad,
Sinds kort heb ik een smartshunt geinstalleerd nadat mijn service accu’s minder werden. “Meten is weten” en ik was ook verbaasd van de lekstroom en kwam zo ook bij de Mastervolt Magic terecht die inderdaad op de continue stroom supply staat. Ik vroeg me ook al af wat de functie van dit apparaat nu exact is. Het leek me een ingewikkelde oplossing voor een probleem dat ook door een citrix relais opgelost kan worden.
Wat is jouw ervaring met het tweede citrix relais. Werkt dit naar tevredenheid?
Met vriendelijke groet,
Wim van Dam, Kairos 388
Beste Ad,
Ik heb er nog even over nagedacht en ik denk dat we het antwoord in de “galvanische scheiding” moeten zoeken. De Mastervolt magic zorgt namelijk ook voor een volledige galvanische scheiding tussen de input en de output. Als je dit niet hebt zou de boegschroef als anode voor de rest van je schip kunnen gaan werken. Er zitten kleine anodes op, maar die zijn dan zo weg. Dit risico voorkom je met de mastervolt magic.
Kortom: mijn advies zou zijn de mastervolt magic gewoon te laten zitten en deze achter het citrix relais te plaatsen zodat je het beste van twee werelden hebt,
Met vriendelijke groet,
Wim van Dam
Beste Wim,
Bedankt voor je reacties. Vorig jaar de Mastervolt vervangen door de citrix. Echter alles is na 1 a 2 maanden weer in de oude situatie teruggezet. Er ontstonden allerlei problemen zoals de zekeringen die er uit vlogen. Dit komt, wanneer ik het goed begrijp, dat de bekabelingen naar de boegschroef accu vrij dun is en de Mastervolt zorgt voor een gedoseerde stroomtoevoer. Het punt van galvanische scheiding, wat jij aanhaalt is waarschijnlijk ook erg belangrijk. Van de winter gezorgd dat de boot netjes aan de stroom lag.
Groeten,
Ad