Onze Hanse 418 in het water sinds mei 2020 (nieuw aangeschaft) ligt sinds april 2023 in Wemeldinge (daarvoor in Bruinisse). Jaarlijks gaat onze boot er in maart 2 weken er uit voor onderhoud onderwaterschip, vervangen anodes en polishen van de romp. ’s Winters blijft de boot in het water aan de walstroom en hebben we een ontvochtiger draaien die aanslaat als vochtgehalte boven 60% is.
Dit jaar hebben we helaas moeten constateren dat de behuizing van de saildrive (Yanmar SD60) ernstig is aangetast ter plaatse van de waterinlaat en is er veel materiaal weggevreten door elektrolyse. Ook is de anode van de saildrive (voorjaar 2023 vervangen) volledig opgelost en is de lagering en de behuizing ter plaatse zwaar aangetast. Totale schade €13,000
Helaas hebben schade-experts van de verzekering geen oorzaak in de boot noch op de wal kunnen vinden. Wel is de constatering dat dit type schade door de jaren steeds vaker optreedt. Hoe beter de walstroom hoe kwetsbaarder het schip wordt vooral ook door onvoldoende eigen bescherming van het schip. Er is wel een galvanische isolator aangebracht maar deze werkt bij “ons” (Europees) elektrisch systeem niet goed.
Oplossing is het aanbrengen van een scheidingstrafo en extra anodes plaatsen rondom de saildrive. Extra kost €2,600
Er komen na de problemen van Erik met zijn saildrive steeds meer verhalen los. Op mijn Hanse 370 zit een Yanmar SD 20. De handleiding geeft verspreid wat onderhoudszaken aan. Ook is er discussie over welke anodes en hoeveel je nodig hebt. Er zijn aluminium, zink en magnesium anodes te krijgen. Magnesium is alleen geschikt voor zoetwater en vooral voor boten die veel uit het water gaan. Op zoutwater schijnt magnesium in 5-6 maanden opgelost te zijn.
Leerpunt is dat een SD meer onderhoud nodig heeft dan ik dacht. Heb wat info gevonden m.b.t onderhoud. Wellicht kan dit problemen voorkomen.
Frans, heb je al contact gehad met Jan Dijkman van Waterland Jacht service? Hij lijkt me wel deskundig.
En ook op deze site te vinden: de problemen die Wilco Emmens met een SD50 heeft gehad.
@Erik: wat zegt West Yachting?
Hans
Aanvulling: die scheidingstrafo kan wel goedkoper lijkt me: https://www.omvormer-winkel.nl/contents/nl/d156_scheidingstraf o's-verhuistrafo's-omvormer-netspanning.html
Nog een aanvulling: in het artikel dat Frans Sleebos heeft aangeleverd staat ook een link naar een ander artikel over precies het probleem van de 'weggevreten saildrive: https://www.cruisingworld.com/how/beware-unprotected-saildrive/ . Succes ermee!
Nog een artikel uit 2017: Interessant voor Yanmar SD20, SD 50 en SD60 bezitters m.b.t de verschillen wat betreft de schakelfunctie.
https://www.cruisingworld.com/saildrive-maintenance/
Leg je schip niet continu aan de walstroom, zeker als je tussen stalen of aluminium schepen in ligt. Hierdoor vergroot je de kans op aantasting door elektrolyse.
Leg hem ook niet de hele winter aan de walstroom, 2 a 3 x laden in de winter is voldoende om je accu's op pijl te houden.
@hvanleeu Hi Hans, delink werkt niet zou jij daarnaar kunnen kijken met dank?
@diffelen Hi Erik, welke link? Ik zal 'm nog een keer op het forum zetten en dan ook per mail toesturen. Maar laat ffe weten welke. ThnX!
Die van cruisingworld deed het in eerste instantie niet maar nu wel.
Probleem opgelost dus. Maar ik blijf benieuwd hoe West Yachting hiermee omgaat, productaansprakelijkheid of zoiets. Ook al is de garantietermijn verlopen.
Heb deze week WY bezocht en zij denken dat verkeerd gebruik van antifouling op de saildrive dit veroorzaakt zou kunnen hebben. Normale antifouling bevat licht sporen van koper die electrolyse kunnen veroorzaken. Advies is dan ook als volgt (= van Yanmar):
"Only use a barrier coat and antifouling paint that is specified for aluminum. To be effective always follow the paint manufacturers recommendations as to the mil thickness of the barrier coats. Antifouling paint containing copper should not be used on the drive or the hull bottom. The Interlux I miux 33
paint system ( https://secure.international-coatings.com/pds/yacht/GB_S05000396.htm) or equivalents
are suitable coatings to use. Additional coating information can be found on the Interlux website (www.yachtpaints.com/usa/ )"
Ben dus weer in gesprek met verzekering en expert om toch uitkering kosten te krijgen. Wordt vervolgd.