Bezoek Hansewerf Greifswald 2016

Op vrijdag 18 november hebben wij via West Yachting voor onze leden een bezoek aan de werf in Greifswald kunnen arrangeren waar wij om 9 uur werden verwacht.

Voor dit evenement hadden zich 17 deelenemers aangemeld.

Ruim van te voren de reis gepland, vanaf onze woonplaats toch een ritje van zo’n 750 km en omdat wij het gebied niet kenden er maar een paar dagen aan vast geknoopt.

Zo kwam het dat wij met het grootste deel van de groep op donderdag gezamenlijk zeer gezellig en uitstekend gegeten hebben in hotel restaurant Utkiek.

Het restaurant doet de naam eer aan, gelegen op een van de havenhoofden van Greifswald heb je een prachtig uitzocht over zee en kan je het eiland Rugen in de verte zien liggen.

Om 9 uur de volgende morgen werden wij bij de ingang van de werf door Gert Sonsma van West Yachting en Arnoud van Oudheusden export manager North Europe van Hanse Yachts AG ontvangen. Door middel van een presentatie werden wij in een klein uur door de wetenswaardigheden van de Hanse Group geleid. Naast de zeiljachten Hanse, Dehler , Varianta en Moody komt een groeiend deel van de omzet uit motorjachten van de merken Fjord en Sealine. Hanse yachts kreeg in augustus zelfs bezoek van Angela Merkel. Nadat het bedrijf beursgenoteerd is geworden is er met vers kapitaal geinvesteerd in het veder optimaliseren en professionaliseren van het bouw proces. Kenmerken daarvan zijn Lean en Just in time delivery. Veel beter dan in het verleden zijn de diverse componenten en onderdelen van het schip in de administratie terug te vinden. Een jaar of 8 geleden kon dat wel eens lastig zijn. Vervolgens werden wij door de bedrijfsleider door de productiehallen geleid. Helaas werd het maken van foto’s uitdrukkelijk verboden. De rondleiding begon bij het dek /opbouw van een Hanse 650, indrukwekkend om te zien hoe alle onderdelen als lieren en electronica worden ingebouwd. Het dek ontleent zijn stevigheid aan de binnenmal. Vervolgens kwamen wij in een hal waar via een soort lopende band de rompen, meubilair en dek worden samengevoegd. De hal bestaat uit twee parallel lopende straten, de ene voor de schepen tot ca. 43 voet en de andere voor de grotere. De verschillende merken lopen door elkaar heen, zo staat er een Dehler 29 tussen een Hanse 385 en een 415. Het ziet er zeer gestructureerd uit. Bijzonder is dat ondanks de ver doorgevoerde geautomatiseerde/gerobotiseerde bouwmethode bij het verbinden van dek en romp nog veel nauwkeurig handwerk komt kijken. Ondanks de overeenkomsten in de bouwwijze zijn er wel degelijk verschilen tussen b.v. Dehler en Hanse, gewezen werd op het verschil in de dek/romp verbinding. Daarna kwamen wij op de houtbewerkingsafdeling. Daar worden de verschillende houten inbouwcomponenten samengesteld en per bouwnummer samengevoegd om just in time aan te leveren bij de net bezochte productiestraat. De uitdaging zit niet zozeer in het proces binnenshuis maar vooral in de tijdigheid en nauwkeurigheid van de toeleveranciers. B.v. houtplaat met essen deklaag moet wel aanwezig zijn op het moment dat het betreffende bouwnummer in productie gaat. Daar wordt zeer strak op gestuurd.

Alle rompen worden in Polen, ca 25 km vanaf Greifwald gebouwd, verteld werd dat het oorspronkelijke voordeel van de lagere lonen in Polen inmiddels is verdwenen.

Daarmee is de cirkel rond en eindigt het bezoek. Het was boeiend om eens gezien te hebben waar onze 400 in 2007 is “geboren” en voor anderen om ter plekke hun net nieuw gebouwde schip nog warm van de band voor het eerst in het oog te krijgen.

Na onze gastheren en West Yachting bedankt te hebben gaat ieder zijn weegs.

Nagekomen reisadvies:

Wij hebben hierna Stralsund, het eiland Rugen en Wismar bezocht en voor diegenen die het gebied nog niet kennen het is zeer de moeite waard.

Wilko Emmens