Zoals iedereen met een boot of een caravan mag ook ik elk jaar voor het begin van de winter mijn boiler watervrij maken.
Aan de koudwater uitlaat kant zit er een overdrukbeveiliging met een handeltje waarmee het klepje opengezet kan worden. Door aan de warmwaterkant de leiding los te maken loopt de boiler uiterst langzaam leeg. Door gebruik te maken van wat luchtdruk met de pomp waarmee ik de bijboot opblaas kan ik het langzame proces van leeglopen wat versnellen. Helaas wordt de hele bak waar de boiler in geplaatst is nat en de mantel van de boiler en de bevestigingsstrippen waren na 5 jaar behoorlijk verroest. Jammer dat Hanse geen rvs materialen gebruikt voor deze onderdelen.
Ik liet een nieuwe mantel van aluminium maken en monteerde mijn vernieuwde boiler met aluminium banden. Gelijktijdig ging ik op zoek naar een oplossing voor het watervrij maken.
Een T-stuk in de warm- en de koudwater leidingen met een kraan maakt het aftappen een makkelijke klus. Het T-stuk voegt extra lengte toe en daar heb je voldoende ruimte voor nodig. Bij de koudwaterkant heb ik het T-stuk direct aan de boiler gemonteerd (op de plek waar eerst het overdrukventiel zat). Daarna de bocht en vervolgens het overdrukventiel en dan de aansluiting op de slang.
Door deze opbouw is de aansluiting van de slang op gelijke afstand van de boiler gebleven en kan ik de extra lengte opvangen door de slang onder het bed iets op te schuiven.
Bij de warmwaterkant was er voldoende ruimte om het T-stuk ook aan de boiler te monteren, daarna de bocht en de aansluiting op de slang.
De kranen zijn gelijk aan die welke worden gebruikt om de CV installatie te vullen. Er kan een slang op aangesloten worden welke in een emmer uitkomt. Met een beetje luchtdruk op de bovenste aansluiting is de boiler snel leeg. Twee emmers gevuld met boilerwater en de klus is geklaard.