Lier onderhoud

Vrienden op bezoek uit het buitenland en die willen best een paar dagen varen.

Vanwege hun aankomsttijd is Urk nog een goede bestemming.

De volgende morgen naar het noorden. Net buiten de haveningang van Urk wordt het grootzeil gezet. Als het bijna in top is…………….roetsjjj…..zeil weer zonder mijn toestemming omlaag.

Opnieuw geprobeerd maar de lier weigert verder om mee te werken.

Dan maar terug naar de Houtribhaven, want daar staat immers de auto. Een telefoontje met Dekker watersport levert het nummer van Harken op. Hier uitgelegd dat de lieren al 16 jaar trouwe dienst leveren en het probleem beschreven. “Dat moeten dan wel haast de veertjes zijn”; is de diagnose. U kunt ze voor vijf uur ophalen; we leggen ze klaar. Hup in de auto naar de Harken importeur.

“U heeft een stuk moeten rijden, dus gaan we geen kosten berekenen, bovendien hebben wij even een bouwtekening voor u afgedrukt, dat maakt de montage gemakkelijker”. Top!

Eerst de lierdrum verwijderen dan kom je bij het “huis” waarin alle tandwielen. Gelukkig zijn bij Harken kogels van de lagers in ringen vervat, dus die rollen niet weg. Anders een kartonnen doos over de lier met een gat in de bodem om verrassing te voorkomen. Om echter bij het binnenwerk te komen moet de lier van het dek gehaald, dus alle bouten moeten eruit. Die zijn keurig gekit met sicaflex. Met een grote schroevendraaier geen beweging in te krijgen. Hoe nu verder? Een havengenoot suggereert om een bitje te gebruiken met een sleutel. Nu blijkt het toch handig, dat ik zoveel gereedschap mee laat varen. Ik blijkt rijker dan gedacht en in het bezit van het juiste gereedschap. De bouten geven zich nu een voor een snel gewonnen. De tekening bewijst ook goede diensten. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, maar het gaat voorspoedig. Het veertje bij de hoofdas bleek gebroken. Alle vier de veertjes vervangen, lier gemonteerd en de volgende dag konden wij alsnog vertrekken. Lier-vet bleek ik ook nog in mijn royale voorraad te hebben.

Wel heb ik deze winter inmiddels van alle lieren nu de veertjes vervangen. Tevens hebben alle lieren een inwendige schoonmaakbeurt gehad en zijn van nieuw vet voorzien. De palletjes met veertjes moeten echter een druppeltje olie hebben. Ze draaien weer als een tiere-lier.

TIP.

Na een rondje bellen bij watersportbedrijven rondom Lelystad bleek men alleen veertjes MET palletjes als setje te verkopen voor circa €35 per setje.

Voor mijn boot kwam dat op €280 !!! Gelukkig leverde Dekker watersport ze los en was ik slechts voor een paar Euro klaar. Die palletjes zijn vrijwel altijd nog goed.

Deze klus is een aanrader voor lieren die al een tijd de touwtjes aanhalen, want dat voorkomt een hoop gedoe onderweg.

Succes, Pieter Vos