Van Blauwe wimpel ook naar blauwe diesel in de haven?
Dat lijkt misschien een grote gedachten sprong, maar ik zal proberen te schetsen hoe het allebei met schoon water en een beter milieu te maken heeft.
De meeste motoren in onze boten gebruiken diesel als brandstof. Sinds een aantal jaren wordt biodiesel (Fame) toegevoegd aan de gewone diesel. Sinds 2020 bedraagt dit 16,4 % en dit percentage zal in de toekomst waarschijnlijk nog verder stijgen. Biodiesel is goed voor het milieu maar slecht voor de motor. Verstopte filters, bacteriegroei en slechte koude start en een motor die ons in de steek kan laten op het moment dat wij hem hard nodig hebben.
Daarnaast kan biodiesel door de vetzuren en zuurstof in combinatie met water puterosie veroorzaken in stalen tanks. Daarnaast kunnen er door het vetzuurgehalte van de biodiesel rubbers en verlijmingen in het brandstoffilter en enkelvoudige lakken oplossen. Kunststoffen worden zacht en rubber onderdelen zoals pakkingen en slangen zwellen op.
Juist bij ons watersporters blijft diesel met bio-toevoeging te lang in onze tanks staan. Denk alleen al aan het winterseizoen. Ook in de zomer is met name bij zeilers het brandstofverbruik relatief laag. Een gevulde tank gaat dus te lang mee. Ik heb begrepen dat de KNRM vaak moet bijspringen bij motorstoringen, die indirect veroorzaakt zijn door biodiesel.
Hoe oud is de diesel die wij aan het water kunnen tanken? Hoe zit het met bovengrondse tanks die zich in een warm zonnetje koesteren?
Bij toeval kwam ik in aanraking met blauwe diesel en ik ben mij daarin gaan verdiepen toen mij duidelijk werd, dat GTL (gas to liquids), dat wordt gewonnen uit aardgas, nogal wat problemen gaf bij motoren, met name bij wat oudere motoren. Voor mij derhalve geen geschikt alternatief. GTL is bovendien CO2 onvriendelijk.
Wat is blauwe diesel?
- Blauwe diesel EN590 is een duurzame brandstoffenproductlijn van Future Fuels Wholesale en is ISCC Europees geregistreerd. (ISCC=International Sustainability & Carbon Certification) Het is een duurzame en technisch hoogwaardige dieselbrandstof. Het is een samengesteld product van minerale diesel en HVO (Hydrotreated Vegetable oil). Het mag met behoud van garantie in alle typen dieselmotoren worden gebruikt.
- Volledig Fame vrij – (Fame=Fatty acid methyl ester) dus vrij van biodiesel toevoeging.
- Het is het gehele jaar door winterbestendig.
- CO2-reducerend. Van 18-45%. Afhankelijk van de mengverhouding met fossiele diesel. Hoe groter het bestanddeel HVO hoe groter de reductie van CO2.
- Onbeperkt houdbaar (geen bacteriegroei).
Emissiearm, reduceert luchtvervuiling. Door het hogere cetaangetal in Blauwe diesel verbrandt de brandstof sneller en completer, dus schoner. De motoren gaan rustiger lopen. Lokale emissies beïnvloeden gezondheid en milieu. Mondiale emissies zijn verantwoordelijk voor de klimaatverandering. Rook uit de uitlaat wordt ook minder.
Gemiddelde waarden: 3-8% minderikstofoxyde (NOx),
10-25% minder koolmonoxide (CO)
10-25% minder koolwaterstoffen (HC)
12-30% minder roet en fijnstof (PM)
N.B. In oudere dieselmotoren kunnen deze reductiewaarden zelfs verdubbelen.
- Fossielarm en bespaart consumptie van aardolie. Jaarlijks halen de gezamenlijke oliemaatschappijen voor meer dan 7 kubieke kilometer aardolie uit de grond. Kijk wat er gebeurt bij de aardgaswinning in Groningen. Blauwe diesel wordt o.a. samengesteld uit HVO waarvoor fossielvrije grondstoffen worden gebruikt.
- Het is deels circulair, dus afval verminderend. HVO wordt geproduceerd uit afvaloliën van plantaardige herkomst. Deze brandstof is kwalitatief beter dan de gewone minerale diesel. Deze plantaardige oliën moeten wel eerst als voedsel hebben gediend.
- Neste MY Renewable Diesel is een HVO 100 en is technisch geschikt voor alle dieselmotoren, dus ook dieselmotoren in schepen en generatoren. Het voordeel van Neste MY Renewable Diesel is dat je geen last meer hebt van rook en reuk van uitlaatgassen (als je voor de wind uit vaart). In de salon van het schip ruik je niet meer de dieselgeur vanuit het motorcompartiment. Als je morst met tanken, veroorzaak je geen milieuschade. De motor loopt stiller, waardoor er minder trillingen en geluidsoverlast ontstaan. Blauwe diesels zijn blends en verkrijgbaar als HVO20, HVO30 en HVO50 en bestaan deels uit minerale fossiele diesel en deels uit HVO.
- Wat kost Neste renewable diesel? Afhankelijk van het tankstation of eigen opslagtank en kortingen, een meerprijs tussen €0,08 en €0,25 per liter.
- Blauwe diesel 20 is 6-10 cent duurder, HVO30 is 8-13 cent duurder en HVO50 12-16 cent. Neste MY ligt tussen de 20-25 cent.
- Deels herwinbare grondstoffen die nooit opraken, afhankelijk van het percentage HVO. Dit in tegenstelling met olie en gas. Neste MY bestaat voor 100% uit HVO.
- Voor de productie van biobrandstoffen worden wereldwijd bomen gekapt in oerbossen en tropisch regenwoud voor o.a. palmolie. Hoezo milieuvriendelijk.
- Overstappen op Blauwe diesel EN590 vraagt geen aanpassingen aan de motor.
- Kan ik Neste renewable diesel en Blauwe diesel mixen met gewone diesel? Ja, je kunt Neste MY Renewable Diesel en Blauwe diesel mixen met fossiele diesel. Technisch gezien geeft dit geen belemmeringen. Daarnaast is dit ook wel handig mocht je bijvoorbeeld niet in de gelegenheid zijn om Neste MY Renewable Diesel te kunnen tanken. Echter de positieve eigenschappen van de Neste MY Renewable Diesel komen wel te vervallen. De Neste MY Renewable Diesel is niet meer winterbestendig en bacterie werend, omdat in de fossiele diesel biodiesel zit. Daarnaast vervallen de voordelen op het gebied van duurzaamheid.
Een medelid van onze vereniging, verbonden aan Yanmar, is mij al voorgegaan bij de overstap naar deze brandstof. Ik volg beslist zijn voorbeeld. Voorlopig zal ik mijn jerrycans wel blijven gebruiken, want dichtbij is er nog geen mogelijkheid om aan het water te tanken.
Voor ons watersporters lijkt HVO50 het meest ideaal.
Blauwe Diesel EN590 is in grote hoeveelheden verkrijgbaar voor organisaties met een eigen opslagtank. Voor een overzicht van tankstations zie: www.blauwediesel.com
Aanvullende informatie: www.Neste.nl
Reacties zijn welkom op: p.c.w.vos@kpnmail.nl; die nemen wij dan mee in de volgende update.
Pieter Vos