Meldingen
Alles wissen
Techiek
2
Berichten
1
Gebruikers
0
Reactions
550
Bekeken
Topic starter
16/10/2022 3:48 pm
Heeft u, net als wij op onze 320, door Westyachting een Trilens radarreflector laten monteren in de mast, lees dan dit artikel.
Tijdens onze tocht via de Staande Mastroute eerder dit jaar lagen we met onze Hanse 320 te wachten voor de spoorbrug in Gouda; gewoon mooi rustig weer. Mijn vrouw zat op het voordek, had daar wat werkzaamheden gedaan, en ik vroeg haar om in de kuip te komen zitten. Geen moment te vroeg. Met een daverende klap kwam de Trilens uit de mast vallen, precies op de plek waar ze net nog zat. De Trilens zat, zo bleek, met één moer vast aan één beugel en die moet losgetrild zijn.
Ik heb daarover contact gehad met Westyachting, al was het maar om anderen te waarschuwen en niet zozeer om schade te verhalen, daarvoor is het schip ook te oud inmiddels (2010).
Westyachting reageerde echter dat de Trilens volgens fabrieksvoorschriften is bevestigd en dat de mast en want regelmatig geïnspecteerd moeten worden zoals ook in het onderhoudsboek zou staan.
De monteur die ons schip onderhoudt heeft een nieuwe Trilens geplaatst. Hij liet aan de hand van de oude zien dat deze zowel van onderen als van boven van een schroefdraad is voorzien en ook zowel van boven als van onderen in een beugel hoort te zitten. Zelfs als beide moeren verdwenen zouden zijn kan het ding dan nog niet naar beneden komen.
Hij vertelde ook dat de eerdere Trilens reflectoren met één beugel werden geleverd en dat de tweede beugel los moest worden bijbesteld.
Dus Westyachting kan een heel klein beetje gelijk hebben, maar heeft zeker niet voor de veiligste optie gekozen terwijl de meerprijs van het ding toen al fors was, €368.
Controleer de bevestiging dus en laat er eventueel een tweede beugel bij plaatsen bij gelegenheid.
Wim Edens