Roest op gietijzeren kiel
Bij een gietijzeren kiel is roestvorming normaal, ondanks voorbehandeling met primer. De roestvorming kan geen kwaad. Steek de roest weg met een plamuurmes of staalborstel. Behandel die plekken daarna met primer. Vervolgens verft u er antifouling overheen.
Roerlager
Roerlager beslist niet smeren met vet, want het is een zelf richtend nylon lager dat geen vet nodig heeft.
Klapschroef
Zet tijdens het zeilen als de motor uit is de gashendel in voor of achteruit.
Voor goed in- en uitklappen dient de klapschroef ieder jaar gesmeerd te worden. Maak eerst schoon en zet daarna alles goed in het vet.
Vaste schroef
Het gebeurt wel eens dat een vaste schroef een hoog zingend geluid produceert bij 1000 tot 1600 toeren. Das is te wijten aan een gietfout in de schroef. U moet in zo’n geval contact opnemen met Volvo Penta. Het vervangen van de schroef door een exemplaar zonder gietfout verhelpt het probleem.
Anode
Voor de schroef van de Saildrive zit een zinkanode. Controleer deze. Achter de schroef zit een anode. Een “aangevreten”exemplaar kunt u het beste direct vervangen. Een aangevreten anode is overigens op zich geen slecht teken, want dan heeft hij zijn werk goed gedaan. Tevens kan er ter hoogte van het roer een anode geplaatst zijn om het roer te beschermen, controleer deze ook.
Te water laten
Voordat de boot te water gaat, moet u er zeker van zijn dat eventuele werkzaamheden aan huiddoorvoeren in het onderwaterschip zijn afgerond. Zodat bijvoorbeeld een kapotte afsluiter inderdaad is vervangen door een nieuw exemplaar. Routinecontrole: controleer direct na het te water gaan of de boot geen water maakt.
Waterlijn
Zorg dat uw jacht op haar waterlijn ligt. Verplaats wat bagage binnen als dat niet zo is. Stouw de zware dingen laag en de lichte dingen wat hoger. Vermijd zware gewichten bij de uiteinden van het schip om onnodig stampgedrag in golven te voorkomen.