Nederlandse Hanseclub

Zeilpraktijk: schroef verloren, leerzame pech

2019 10

Op de terugweg van onze vakantie zijn wij op de Hollandse IJssel de klapschroef van onze Hanse 400 verloren.

Wij waren ruim op tijd voor de spoorbrug in Gouda dus toch nog een stuk gezeild en ter hoogte van Moordrecht de motor in vooruit………niets. Eerst gekeken of de koppelingskabel was gebroken maar dat was niet het geval. Daar drijf je dan. Gelukkig blijkt een achterop komend kleiner zeiljacht bereid ons een sleepje richting sluis in Gouda te  geven. Terwijl wij dat in orde proberen te maken komt er een groot binnenschip om de hoek dat erg snel dichterbij komt, luid begint te toeteren en vervolgens hard achteruit slaat. Op miraculeuze wijze schiet het schip rakelings tussen ons door.

Daarna komt de sleep tot stand en worden wij met een gangetje van een knoop of twee naar Gouda gesleept. Om 16.30 op vrijdagmiddag liggen wij daar aan het remmingwerk. Toch maar even het water in gedoken en inderdaad is de gehele Gori klapschroef van de as verdwenen.

De verzekeringsmaatschappij (Nationale Nederlanden) gebeld die vervolgens Kersten experts inschakelt. Deze belt ons binnen een kwartier op.

Ligt u veilig? Ja maar wij kunnen hier vandaan niet de kant op. De expert regelt dat wij de volgende morgen worden opgehaald en naar de Turfsingel in Gouda worden gesleept.

Heeft u een reserveschroef aan boord? Nee.  Vervolgens kan ik gelukkig wel de specificaties van de schroef, motor en type saildrive doorgeven. De expert blijkt kans te zien net voor sluitingstijd een twee-blads vaste schroef, incl spacer-ringen en (borg)moeren per koerier naar Gouda te laten komen.

Het slechte nieuws is dat je met twee meter diepgang in Gouda niet het water uit kan. De expert vraagt mij, terwijl hij de schroef aan het regelen is, te proberen een duiker te vinden die de schroef onder de boot kan monteren. Dat lukt onverwacht snel via de “Goudse Sportduikers” zij kunnen, na wat heen en weer bellen, zondagavond met twee man langs komen om deze klus te klaren. Later blijkt dat een mooi tijdstip omdat de bruggen in Gouda dan niet meer draaien en er geen scheepvaart in de Turfsingel is. Dat komt het zicht ten goede.

Zondagavond om 21.00 uur zijn wij weer vaarklaar.

Maandagmorgen vertrokken en in Haarlem bij de Haarlemsche Jachtclub (mijn watersportvereniging) nog even gehellingd om het geheel met locktite te borgen. Vervolgens doorgevaren naar onze zomerligplaats in Enkhuizen.

Ik heb daarna een nieuwe klapschroef besteld die later in Enkhuizen door Enkhuizen Jachtservice is gemonteerd.

Hoewel je soms andere ervaringen hoort zijn wij zeer te spreken over de wijze waarop Kersten Experts een en ander heeft opgepakt en ook over de zeer vlotte en goede financiële afwikkeling door Nationale Nederlanden.

Wat is er geleerd:

Spacer-ring

Wanneer je op binnenwater stuurloos bent dit onmiddellijk melden op kanaal 10, tenzij er een blokkanaal staat voorgeschreven. Dit had waarschijnlijk de spannende situatie met het binnenschip kunnen voorkomen maar bovendien blijkt ook vaak een schip van b.v. rijkswaterstaat of politie in de buurt om assistentie te verlenen. In ons geval was een collega watersporter bereid ons te helpen.
Zorg dat je zeker wanneer je een klapschroef hebt een reserveschroef aan boord hebt. (de kans op verlies van een blad of losraken is wat groter dan bij een vaste schroef)
Zorg dat je bij de reserveschroef ook de spacer-ringen, borgbouten  en borgringen hebt. (in ons geval had de expert verschillende maten spacer-ringen mee gestuurd en dat bleek achteraf goed want de voor de hand liggende keuze bleek niet de juiste)
Een duidelijke oorzaak hebben wij niet kunnen achterhalen, in het voorjaar van 2018 heb ik het binnenwerk van de klapschroef vervangen, daarna is er meer dan 3000 mijl probleemloos ge varen. Toch lijkt de borging los gelopen.

Wilko Emmens